arvid1980.reismee.nl

Eindpunt en startpunt...

Hallo allemaal,

Helaas heb ik vanwege slechte internetverbinding niet zoveel kunnen bloggen als ik wilde. Vandaag alweer mijn laatste verhaal.

De laatste 2 weken op mijn project ben ik voornamelijk druk bezig geweest met het trainen van de kinderen voor het atletiektoernooi. Het was erg mooi om te zien dat sommige kinderen in 2 weken tijd grote vooruitgang boekten. Tot onze grote schrik zakte Clayton 2 keer in een week in elkaar. Toen zijn lerares en ik door gingen vragen bleek hij geen ontbijt op te hebben en geen lunch bij te hebben. Er was thuis geen geld voor eten. Hij durfde dit alleen op school niet te vertellen. Ik heb hem mijn brood gegeven en wij hebben ervoor gezorgd dat hij 2 x per dag eten op school kreeg. De school bied dit gratis aan voor leerlingen die in extreme armoede leven. Ik hoop dat hij op tijd hersteld is voor de hardloopnummers van a.s. dinsdag. Ik kan hier helaas niet meer bij zijn.

Afgelopen donderdag waren de veldnummers van het atletiektoernooi. Erg trots op mijn discuswerpers uit grade 6. Ze werden 2e en 3e :-) en ik kreeg complimenten van Shaheeb dat ik hem goed had getraind. Shaheeb werd ook nog 3e bij het kogelstoten. Toen ik hem vertelde dat ik trots op heb was begonnen zijn ogen te stralen.

In mijn laatste week ook speciale life skills classes gegeven over Nederland. Hiervoor had ik echte Nederlandse stroopwafels gekocht om de kinderen te laten proeven. De kinderen genoten zichtbaar van deze les en de stroopwafels.

Op mijn laatste dag veel complimenten gekregen van de leraren over mijn enthousiasme, initiatief en de trots die ik heb voor mijn vaderland die ik zeer goed wist over te brengen op de leerlingen. Ik mag altijd terug komen van de school. Veel knuffels gekregen van zowel leraren als leerlingen op mijn laatste dag. Ook waren er leerlingen die moesten huilen omdat ik weer vertrok. Ze wilden graag dat ik langer bleef. Ik blijf sowieso contact houden met de school over een aantal ideeën die zij hebben. Ik zal hierin een vrijwillige adviserende rol hebben.

Dezelfde dag een emotioneel afscheid gehad bij het gastgezin. Deze mensen geven je zoveel liefde dat het ver weg zijn van huis een stuk makkelijker maakt. Ik ga hun zeker missen als ik weer in Nederland ben.

Verder uiteraard zoveel mogelijk gezien van het land in de weekenden. Ik heb o.a. een safari gedaan, een massage gekregen van struisvogels, op een olifant gereden en als hoogtepunt gedoken met witte haaien. Onderwater op een halve meter afstand met dit magistrale dier is bijna onwerkelijk en een fantastische ervaring die ik iedereen kan aanbevelen. Gelijk 2 stukjes van Dyer Island gekocht. Dit is een conservation trust waarbij men onderzoek doet naar de natuurlijk leefomgevingen en het gedrag van o.a. de witte haai en hiermee wil tegengaan dat dit fantastische dier uitsterft.

Tevens rondgereisd over de Westkaap met o.a. Kaap de Goede Hoop en de Ocean Whale Route, Route 62 gevolgd door Klein Karoo en de wijnvelden verkent rondom Stellebosch. In Kaapstad zelf uiteraard o.a. Robbeneiland en the Waterfront bezocht en Table Mountain en Lionshead beklommen.

Deze maand was een heel bijzondere ervaring en ik ben blij dat ik mijn hart ben gevolgd. Zuid-Afrika is een land van uitersten. Ik heb veel mooie dingen gezien maar ook heel veel heftige en schrijnende dingen waar je diep ontroert door raakt. De enorme kloof tussen rijk en arm en vooral de armoede in de townships en de vaak uitzichtloze positie voor deze mensen heeft een onvergetelijke indruk achtergelaten. Tijdens mijn verblijf veel ideeën en inspiratie opgedaan en in Nederland gaan kijken of ik deze kan verwezenlijken in de vorm van een stichting.

Nu klaamaken voor de terugreis van vandaag...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active